Falska Google-tjänster

Sökmotorn Google missbrukas allt oftare i oärliga sammanhang eftersom den är lätt att känna igen, även för den mindre insatte. Den vanligaste produkten som säljs vilseledande är “sökord” – vilket egentligen handlar om Googles produkt Adwords, alltså sponsrade/betalda länkar som man knyter särskilda sökord till. Den resultatlista du ser när du söker på Google kallas det ”organiska” sökresultatet och detta är mycket komplicerat att påverka. Det råder en viss begreppsförvirring bland de mindre seriösa företagen, som säljer sökord på sin egna katalog (ex ”företagskatalogen”) och menar att de ändå hjälper dig hamna högt upp i Googles organiska sökresultat – och samtidigt vill fakturera dig en fast kostnad för AdWords.

Flertalet av de som idag säger sig syssla med sökordsoptimering, sökmotorpositionering och Google-produkter har inte den kompetens som krävs för ett gott resultat och du riskerar att inte få valuta för pengarna. Vänd dig därför alltid till en kunnig sökmotoroptimerare för rådgivning. Ett exempel är Brath AB.