Bluffens bekämpare

Bluffakturor mot företagare är ingen ny företeelse. För 15 år sedan var falska annonser i påhittade tidskrifter den vanligaste varianten och Acke Fröberg på tidningen Resumé var först ut med en varningslista. Inte mycket har förändrats, bara företagens metoder.

Det rasslar till i faxen. Ett annonskorrektur som snart ska gå i tryck. Fort, nu är det bråttom att rätta felen, skriva under och returnera så att det blir korrekt. Men vänta lite – hade vi verkligen beställt något införande? Och inte brukar vi väl betala till just det företaget?

På 90-talet var telefonkataloger något man fick i handen, och faxen var kontorets viktigaste apparat. Men precis då som nu gjorde blufföretag livet svårt för den företagare som inte var försiktig. Vanligast var att lura offren att köpa annonser i en påhittad katalog eller tidsskrift, som i bästa fall trycktes i ett fåtal exemplar. Även rena namnkapningar förekom där skojaren kopierade en annons från en annan tidning och skickade nytt korrektur på den under eget namn.

 
 Dagens Skojare – ett viktigt nyhetsblad för sin tid.

Då som nu hängde många skojarbolag ihop. Det upptäckte Acke Fröberg, nyanställd journalist på branschtidningen Resumé i mitten av 90-talet. Han fick tillåtelse att skriva den stående spalten Skojartoppen, där namn och företrädare för de oseriösa bolagen lyftes fram. Snabbt blev den första svenska varningslistan en nagel i ögat på bedragarna.

– Han var mycket duktig, men man fick hålla i honom också. Annars kunde det bli för mycket, berättar en av hans gamla kollegor. I sitt hårdföra korståg mot bluffarna tvekade Acke exempelvis inte att publicera bilder på de ansvariga med texten ”skojare”, eller att hänga ut de som hjälpte företagen bedriva sin tvivelaktiga verksamhet. Resumé startade till slut även nyhetsbrevet Dagens Skojare som kom ut med uppdaterade varningar var 14:e dag. För 3000 kronor om året ingick personlig telefonrådgivning. Prenumeranterna kontrollerades noga så att ingen av skojarna själva blev kunder.

1997 belönades Acke Fröberg med Bonniers Stora Journalistpris för sitt arbete. Medaljen hade dock en baksida. Han hotades upprepade gånger till livet och fick varor beställda i sitt namn.

Acke Fröberg drabbades av cancer och avled i september 1999, endast 57 år gammal.  Året efter togs arbetet med att administrera och publicera en liknande varningslista över av SAF, nuvarande Svenskt Näringsliv. Kanske blufföretagen i Sverige hade varit färre om Acke fortfarande varit aktiv.

MER SKOJARHISTORIA:

Brottsförebyggande Rådets nyhetsbrev nr 4, 2000

Håll dig uppdaterad kring aktuella bedrägerier och olika slags bluffbolag 

Följ oss på

Ring Förenade Bolag