Bluff från paradiset: Del 2 – Mord

Bluffakturor thailandI början av augusti 2011 knivmördades 25-årige svenske medborgaren Maxim i Phuket, Thailand. Två svenskar, båda födda 1986, greps och erkände mordet. Samtidigt efterlystes en 38-årig man för anstiftan till mord. Bakom dådet låg ett bråk om marknaden för bluffakturor mot företag i Sverige. Här är andra delen i Förenade Bolags artikelserie om hur Thailand är bas för många bedragare och ”bluffakturor”.

När Maxim flyttade till Thailand 2009 hade företaget Frenic Sales Solutions sålt sin ”NejTack”-tjänst mot svenskar sedan 2007. Tjänsten var en icke fungerande spärrtjänst mot telesäljare som de själva, en typ av ”företags-nix”. Ungdomar lockades till Thailand med löfte om telemarketingjobb och sattes att sälja in tjänsten. På fakturorna kom bolagsnamnen att variera: Svensk Reklamstopp KB, NejTack Ltd UK filial, KB Hippodream, FLAT Marketing KB, Ljung Consulting, med flera.

Maxim blev involverad i verksamheten och hösten 2009 blev han synlig för bluffakturebekämpare i Sverige. Det började med att den svenska städfirma han startat tillsammans med sin mor dök upp på varningslistorna som ”Schantz Gruppen”. Schantz Gruppen påstod att de köpt upp ett antal spärrlistor, och hävdade att de nu har den ultimata spärrfunktionen mot telefonförsäljare. Tusentals företagare får ”fakturor” där man erbjuds förlänga sitt SpärrTjänst-abonnemang för 2994 kronor – även de som inte haft någon sådan spärrtjänst förut.

 

Fler avynglade verksamheter

I augusti 2009 hade Maxim registrerat JJ solution Kommanditbolag tillsammans med en annan man. Det dröjer dock till slutet av 2010 innan bolaget uppmärksammas i bluffakturesammanhang. I december 2010 får nämligen tiotusentals företag runt om i landet tillsänt sig vad som ser ut som fakturor från Lokaldelen, men är i själva verket en ”kapning”. Texten att utskicket är ett ”erbjudande” var så liten att den nästan var osynlig.

2011 skedde ett annat stort utskick av bluffakturor, den här gången med Riksdelens stulna logotyp. Samtidigt fortsatte Maxim på ”nix”-spåret under bolaget Marknadskonsulterna i Solna AB genom telefonförsäljning och fakturautskick. Bolaget lånade till och med namnet på tjänsten, ”NejTack”, från tidigare verksamheter. I juli 2011 varnades för att Marknadskonsulterna plötsligt sålde ”Googleoptimering” och annonser.

När polisen i februari 2011 slog till mot ett olagligt callcenter på Viking Hotel i Pattaya, Thailand befann sig Maxim i utkanten av verksamheten. Callcentret hade startats av samma 38-årige man som låg bakom Frenic  Sales Solutions, och mutor till polisen gjorde att verksamheten kunde fortsätta.

Enligt obekräftade uppgifter var Maxim involverad i verksamheten men hoppade av och gick till polisen med bland annat kundlistor. Poliskällor uppgav efter mordet att Maxim visste mer än som var nyttigt för honom både om callcenterhärvan och om tidigare affärer i Sverige: information som Maxim kan ha försökt använda i utpressningssyfte.

Att Maxim sysslade med liknande verksamhet kan också ha retat den andra grupperingen. Exempelvis startade han i april 2011 Svensk Företagsassistans – en direkt rip-off av den andra grupperingens  Svensk Företagsrådgivning. Idén bakom de båda tjänsterna var att tjäna pengar på lurade förtagare en gång till genom att erbjuda varningslistor och rådgivning.

På samma sätt hade Maxims falang  även rådgivningstjänsten Nuovo-assistans.se, en direkt rip off av den andra gruppens Nouvo-assistans.se.

 

Med dödlig utgång

När Maxim under sommaren 2011 öppet berättade på sin Facebooksida att han flyttat till Phuket beseglades hans öde. Två unga svenskar, Viktor och Sebastian, som också varit inblandade i det sprängda callcentret, hyrde en lägenhet mitt emot hans bostad och beväpnade sig med kniv och pistol. Efter ett par veckor slog de till, bakband hans händer med buntband och knivskar honom i halsen så att han förblödde.

De två erkände att de dödat Maxim, men menade att det var en olyckshändelse.  I polisförhör säger Viktor att Maxim var skyldig honom motsvarande 660.000 kronor efter att ha avslöjat callcentret, och att de bara försökte få honom att betala.

Både Viktor och Sebastian dömdes till livstids fängelse i Thailand i början av 2014 för mordet. Den 38-åring som först misstänktes för anstiftan till mordet avskrevs från misstankarna.

Läs också: Del 1 i artikelserien om bedragare från Thailand

Anders Nyman

Om Anders Nyman

Journalist med bluffakturor som specialitet, författare till Stiftelsen för Internetinfrastruktur-guiderna "Skydda ditt företag mot bedragare" och "Stoppa domänskojarna". Anders föreläser även i ämnet och har synts i bland annat SVT Plus. Driver webbplatsen Knyt.se (fd Cint.se).